Waarom een leerlingenraad?
- De leerlingen hebben een eigen stem binnen de schoolorganisatie, zodat ze weten dat ze meetellen;
- Ze maken spelenderwijs kennis met democratische beginselen;
- Betrokkenheid van leerlingen met school bevorderen;
- Verantwoordelijkheid voor schoolse zaken bevorderen;
- De leerlingen een beter inzicht in de organisatie van de school bijbrengen;
- Kwaliteit van de schoolorganisatie bevorderen;
- De leerlingen laten ondervinden wat realistisch en haalbaar is;
- Bevorderen van actief burgerschap.
Hoe is de organisatie?
- In de groepen 6, 7 en 8 worden jaarlijks in het begin van het jaar verkiezingen gehouden;
- In elke groep worden 2 leerlingen gekozen die namens de groep het woord zullen voeren in de leerlingenraad. Er mogen geen plaatsvervangers in de ledenraad;
- De leerkracht mag deze verkiezing naar eigen inzicht doen: een grote campagne of gewoon een kringgesprek met een stemronde;
- Voordat de verkiezingen worden gehouden geven de leerkrachten in de betrokken groepen een uitleg wat de leerlingenraad is, wat van een lid verwacht wordt, hoe de verkiezingen verlopen en hoe bespreekpunten worden geïnventariseerd;
- Inventariseren van bespreekpunten kan d.m.v.:
- De leerlingenraad hangt een ideeënbus op, de ideeën worden besproken
- De leerlingenraad neemt ideeën mee vanuit de klas
- Leden van de leerlingenraad worden aangesproken
- Een kringgesprek gaat vooraf aan het vaststellen van de agenda
- Leden van de leerlingenraad komen zelf met ideeën
- Het team kan bespreekpunten inbrengen
- De leden maken in de eerste vergadering een schema waarin vermeld wordt wie er voorzitter en notulant zijn tijdens de vergaderingen;
- De notulen worden door de notulant geplaatst op DATA leerlingen. De leerkrachten uit deze werkgroep controleren de notulen.
Onderwerpen
1. Leren, spelen, werken én vieren op twee locaties
2. Gynzy rekenen
3. Eigenaarschap: kindgesprek, rapportfolio
4. Talentontwikkeling begeleiding afgestemd op behoeftes van leerlingen, talent en interesse
5. Blink thema/theorielessen/onderzoek/presentatie/creatieve opdracht
Vergaderdata schooljaar 2022-2023
Datum | Soort vergadering |
14 oktober 2022 | Werkvergadering |
19 oktober 2022 | Vergadering met directie |
9 december 2022 | Werkvergadering |
14 december 2022 | Vergadering met directie |
10 februari 2023 | Werkvergadering |
15 februari 2023 | Vergadering met directie |
7 april 2023 | Werkvergadering |
12 april 2023 | Vergadering met directie |
9 juni 2023 | Werkvergadering |
14 juni 2023 | Vergadering met directie |
Groep 8 | Ruben van Mulken Ik ben Ruben van Mulken, ik ben 11 jaar en ik zit in groep 8. Ik ben uitgekozen door de klas om in de leerlingenraad te zitten. Ik hoop dat ik veel fijne dingen kan doen in de leerlingenraad. Ik zit op scouting en ik doe badminton. Ik ben blij dat ik in de leerlingenraad zit omdat ik hoop dat ik de school kan helpen om op leuke ideeën te komen. |
Groep 8 | Sam Gielkens Ik ben Sam Gielkens, ik ben 11 jaar en ik zit in groep 8. Ik ben blij dat ik in de leerlingenraad zit omdat ik dat gewoon leuk vind! Ik ben gekozen door de klas voor de leerlingenraad. Ik zit op handbal en mijn hobby's zijn tekenen en buiten spelen. Ik hoop dat ik veel kinderen kan helpen en dat we leuke nieuwe ideeën hebben om te delen voor onze school. |
Groep 7 | Liam de Koning Mijn naam is Liam de Koning. Ik wil graag in de leerlingenraad omdat ik het leuk vind om te vertellen wat ik vind en ik graag wil helpen met aanpassingen maken. Ik wil met mijn plek in de leerlingenraad bereiken dat de school leuker en beter wordt en dat het schoolplein leuker wordt. Ook vind ik dat er meer werkplekken moeten komen. |
Groep 7 | Dísa Penders Mijn naam is Dísa Penders. Ik wil in de leerlingenraad omdat het me leuk lijkt om in de leerlingenraad te zitten. En je kan helpen om de school leuker te maken en beter. Ik kan mijn mening geven en aanpassingen. Ik wil door mijn plek in de leerlingenraad bereiken dat de school leuker wordt en dat de kinderen zich niet vervelen in de pauzes. Verder wil ik dat iedereen de school fijner vindt dan nu en dat er meer werkruimte komt, want het is nu een beetje krap. |
Groep 6B | Mikai van Hedel Ik ben Mikai van Hedel en ik ben 9 jaar. Ik wil graag in de leerlingenraad omdat ik ideeën over school en andere dingen wil bespreken. Ik wil bereiken dat pauzes leuker worden en dat er meer dingen zoals toestellen op de speelplaats komen. |
Groep 6B |
Neomi Bouwens Ik ben Neomi Bouwens en ik ben 10 jaar oud. Ik wil in de leerlingenraad omdat ik ideeën heb over wat dingen die ik anders wil. Ik wil door mijn plek in de leerlingenraad bereiken dat pauzes leuker worden, de lessen leuker te maken en het leuker te maken op school. |
Groep 6A | Ties Goossens Ik ben Ties Goossens en ik ben 9 jaar. Ik zit in groep 6a. Ik wilde graag in de leerlingenraad omdat het mij leuk lijkt om te presenteren wat onze klas graag wilt op school. |
Groep 6A | Eva Wenmaekers Mijn naam is Eva Wenmaekers en ik ben 9 jaar oud. Ik zit in groep 6a van de Triviant, op de locatie van Bonjour/Kerensheide. Ik wilde meedoen met de leerlingenraad omdat ik wil kijken hoe het is om te doen. Het lijkt mij ook gewoon super leuk als ik samen met Ties, wanneer dat nodig is, iets op school kan veranderen. |